wat is de beste accu voor....

  • vandeneede leo

    Laat ik, in 't kort, onze problemen omschrijven.

    Ik ben de nieuwe econoom van het bisdom (Pala) in het zuid-westen van Tchad.

    Op onze hoofdpost alhier hebben wij onze eigen stroomvoorziening door middel van een electrogroep van 110 KVA, deze werkt in de voormiddag gedurende 5 uur en 's avonds gedurende 3 uur.

    De verlichting van onze woonhuizen, scholen, dispencairia gebeurdt door met TL lampen van 220V\40 W die via een transformateur van 220V\12V aangesloten zijn op batterien. Deze batterien worden opgeladen als de electrogroep draaid. Zoedoende is er ook “stroom” , in de namiddag en 's nachts, als de electrogroep niet werkt. Onze konputers, radioverbindingen, internet, koelkasten, driepvriesers, enz. werken volgens hetzelfde principe.

    De transformateurs 220V\12V hebben wij in verschillende sterkten, van 50 W tot 800 W

    Wat is nu het probleem:

    Dat die batterien bijna allemaal moeten vervangen worden na 6 - 9 maand

    Endaar is er iets (volgens mij) niet in orde, want diezelfde batterie in een auto of vrachtwagen doet zonder probleem dienst gedurende 3-4 jaar.

    Nu hoor ik mij mijn medebroeders verschillende uitleggen:

    - batteries voor auto kunnen niet gebruikt worden voor verlichting

    - de batteries voor verlichting zijn “te” klein

    - de batterieladers deugen niet, zijn enkel geschikt voor autobatteries

    - het accide gehalte in de batterie is onvoldoende

    - de afstand tussen de batterie en de lamp is te groot

    - de draaddikte van de kabel tussen te batterie en de lamp is te klein

    - gesloten batterien zijn beter voor verlichting dan open

    - beter 6x2 volt of 3x4 volt dan 1x12 volt

    - het magazijn waar de batterien gestokeerd zijn is “te” warm

    - de batterien “in gebruik” moeten door middel van een ventilator verlucht worden

    Op onze “brousse” posten heeft men verlichting door middel van zonnepanelen, en daar heeft men bijna dezelde problemen.

    Als religieus geloof ik alles en iederen (tot het tegendeel bewezen is) maar als econoom ben ik het “moe” om op een jaar tijd 179 batterien te vervangen, de zusters kunnen het omhulsel dan wel gebruiken als bloembak, maar daar ben ik als econoom niets mee vooruit.

    Dus als iemand mij kan helpen om duidelijker inzicht te krijgen in het probleem en om een oplossing te vinden waarmee ik “jaren” gerust ben.

    Met dank op voorhand

    Broeder Vandeneede leo

    econoom van het bisdom Pala

  • Dick V

    Beste Leo,

    Dit is een klassie accu probleem. Cyclisch bedrijf bij hoge temperaturen,

    Ik kan je Pro Deo de antwoorden en bijbehoorende adviezen geven.

    Mail me op dick.vleeskruijer@planet .nl

    met vriendelijke groet,

    Dick

  • David

    ​The best battery for a device or application depends on several factors such as the type of device or application, the required voltage and current, the expected runtime, and the budget.For example, some devices require rechargeable batteries, while others may work better with non-rechargeable batteries. Similarly, some applications may require high-capacity batteries, while others may require batteries that are optimized for high power output.

    For more information visit this site Tech Instruct